Trwa weryfikacja danych zawartych w deklaracjach „śmieciowych” pod względem liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomości na terenie Gminy Stronie Śląskie.
Burmistrz Stronia Śląskiego informuje, iż pracownicy Urzędu Miejskiego w Stroniu Śląskim przystępują do weryfikacji danych zawartych w deklaracjach „śmieciowych” pod względem liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomości na terenie Gminy Stronie Śląskie.
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych, takich jak liczba osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, właściciel jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Po wstępnej i wyrywkowej weryfikacji złożonych dotychczas deklaracji wynika, iż błędy w nich zawarte dotyczą głównie zaniżonej ilości osób zamieszkujących na danej nieruchomości.
Osoby deklarujące zaniżoną ilość osób, przerzucają te opłaty na innych mieszkańców, co w konsekwencji ma bezpośredni wpływ na wysokość stawki za odbiór odpadów komunalnych za osobę. Innymi słowy, te osoby, które rzetelnie deklarują ilość osób, w jakiejś części finansują tych, którzy składają deklaracje niezgodnie ze stanem faktycznym.
Prosimy, zatem mieszkańców Gminy Stronie Śląskie, którzy w dotychczas złożonych deklaracjach nie dokonali aktualizacji danych dotyczących liczby osób zamieszkujących nieruchomość (np. w przypadku wprowadzenia się nowych osób, powrót z zagranicy, akademików, urodzenia się dziecka), aby sami zgłaszali się w celu złożenia rzetelnej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przypominamy, że opłatę za odpady komunalne należy uiszczać w miejscu zamieszkania (w miejscu wytwarzania odpadów). W związku z tym aktualizacji deklaracji powinni dokonać również właściciele nieruchomości, na której mieszkają osoby niezameldowane
a także studenci przebywający obecnie na nieruchomości, którzy uczą się w zdalnie
z przyczyny pandemii koronawirusa.
Weryfikacja złożonych deklaracji odbywać się będzie w oparciu o dane pochodzące z kilku źródeł:
- dokumenty uprawniające do pobierania świadczenia 500+;
- dokumenty przyjęcia dzieci do szkół, przedszkola i żłobka;
- dokumenty meldunkowe;
- dokumenty o dostarczanie wody i odbiór ścieków;
- wywiad środowiskowy, inne.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracjach, organ wezwie do udzielenia wyjaśnień oraz do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazując stan faktyczny zgodny
z rzeczywistością.
Niewypełnienie tego obowiązku będzie prowadziło do wszczęcia postępowania i wydania decyzji naliczającej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.